Natascha-around-the-world.reismee.nl

Mexico & Belize

Hola chicos y chicas,

Como estas? Zoals jullie zien spreek ik al vloeiend Spaans maar niet heus haha. Ik merk dat het best lastig is mezelf ertoe te zetten te oefenen via apps, youtube etc. Maar na Guatemala wordt het niveau vast beter. Ik ben van plan daar een cursus of privélessen te nemen.

Eerst nog even terug naar de rest van de plaatsen die ik heb bezocht in Mexico waar ik jullie over wil vertellen. In Tulum ging het de laatste dag dat ik er was regenen maar in de middag klaarde het weer op gelukkig. Samen met een meisje uit Senegal en een jongen uit Italië en een jongen die in het hostel werkte gingen we naar het strand. Dit is een minuut of 15 rijden met een collectivo. Maar ik stelde voor om weer te gaan liften. Dus stak ik mijn duim in de lucht en al snel stopte er een pick up truck. Er lagen behoorlijk wat spullen in de laadbak, maar elk van ons vond het een plekje om te zitten. Terug namen we wel een collectivo want toen stopte er niemand en we hadden geen zin om langer te wachten dan 5 minuten :-)

De volgende dag besloten Hanah ik naar las coloradas oftewel het roze meer te gaan. Eerst van Tulum naar Vallalodid, daar een andere bus naar Tizimini en vanaf daar weer een andere bus naar las coloradas. Een aardige reis, om 3 uur 's middags kwamen we eindelijk aan. Bijna geen toerist te bekennen, gingen we op zoek naar accomodatie. Er was niet veel beschikbaar en de goedkoopste kamer die we konden vinden was iets van 23 euro maar gelukkig konden we dit door tweeën delen. Daarna snel richting het meer wat een beetje tegenviel omdat je er niet mocht zwemmen en je kon er ook niet echt dichtbij komen behalve door over een muur te klimmen wat niet mocht maar wat wij natuurlijk wel deden om in ieder geval een goede foto te hebben. Daarna een heerlijk goedkoop diner gescoord van € 1.25. We hadden gevraagd of ze iets anders konden maken aangezien we iets vegetarisch wilden eten en alles op de menukaart best prijzig was en we natuurlijk wel backpackers blijven. Dat werd uiteindelijk bonen, ei, groente en een aardige hoop mini tortillas dus wij vonden het allang een prima deal. Verder was er weinig te beleven in de omgeving dus zijn we 's avonds lekker op bed neergeploft en ben ik zelf om 8 uur al gaan slapen omdat we de volgende ochtend om kwart voor 5 de bus wilden pakken terug naar Tizimini om daar allebei onze reis te vervolgen. Ik naar Isla holbox en Hanah naar Vallalodid.

Na weer behoorlijk wat bussen de volgende ochtend, kwam ik rond het middaguur aan op het prachtige eiland Isla Holbox. Veel minder toeristisch dan Cozumel en minder commercieel daardoor ook. Het hostel wat ik in gedachte had wilde de 1e nacht de hoofdprijs rekenen dus koos ik die avond voor een hostel aan de overkant met een betere prijs. Daar was ik de enige backpacker dus ik had de hele dorm voor mijzelf. Die avond ging ik weer vroeg naar bed want zo vroeg opstaan en veel in de bus zitten hakt er altijd wel in. De volgende dag verhuisde ik naar het Tribu hostel met gelukkig een hoop andere backpackers. Weer met een grote keuken erbij zodat ik weer mijn eigen ontbijtjes, lunch en avondeten kon maken. 'S middags ben ik met een groepje uit mijn hostel de zonsondergang gaan bekijken op Coco beach, een mooi verlaten strand waar niet veel andere mensen zijn. Daarna hebben we wat streetfood gegeten, in mijn geval een vegetarische quesedilla. Daarna nog naar wat live muziek in het hostel geluisterd maar rond middernacht kon ik niet meer op mijn benen staan en ben ik gaan slapen. Het was erg warm overdag op dit eiland dus daar wordt je best moe van. De volgende dag wilde ik weer even sportief doen en iets meer van het eiland zien dus ben ik eind van de ochtend circa 5 km de rechterkant van het eiland opgelopen. Hier kwam ik een mooi verlaten plekje tegen waar je ook het water in kon lopen met je rugzak doordat dit op zijn hoogste punt maar tot je heupen kwam. Na de lunch ben ik nog even op mijn handdoekje bij cocobeach gaan liggen. Die avond weer op tijd gaan slapen want de volgende ochtend pakte ik om 7 uur de ferry terug naar het vasteland. Met als volgende bestemming Vallalodid.

Vallalodid is een leuk, bloedheet stadje waar mensen met namen een uitstapje naar het beroemde chichen itza maken. De dag dat ik aankwam heb ik het lekker rustig aan gedaan, even naar een supermarkt gelopen om weer wat boodschappen in te slaan aangezien er weer een hele fijne leuken aanwezig was in het hostel wat ik had uitgekozen. De volgende dag ben ik bijtijds naar chichen itza gegaan. Vrij toeristisch uiteraard, maar ik vond het de moeite waard. Ook een vrij groot complex. Aangezien ik vrij vroeg was begonnen, was ik rond het middaguur klaar wat natuurlijk ook het heetste moment is van de dag. Die middag ben ik toch maar weer een fiets gaan huren aangezien de mensen van de fietsverhuur aangaven dat ik geen gekke honden zou moeten tegenkomen. En gelukkig was dit zo. Ik fietste naar een cenote maar het water was fris dus na een uurtje ben ik weer in de hitte terug gaan fietsen. Een kilometer voor de fietswinkel schoot het stuur los, gelukkig gebeurde dat bij een lage snelheid. Uiteraard ga ik dan niet het huurbedrag betalen. Dus verzon ik dat het stuur al veel eerder was losgeraakt en dat dit niet normaal was bla bla en dat ik spijtig genoeg niet kon betalen :-) en dat werd akkoord bevonden door de beste man die dienst had. Weer een paar euro bespaard haha.

Na Vallalodid was het tijd voor Merida. Wederom een fijn hostel uitgekozen met prima ontbijt en airconditioning in de kamer. Wat een heerlijkheid na de bloedhete kamer waarin ik moest slapen in Vallalodid. Hier waren wel ventilatoren maar het koelde maar niet af, gelukkig wel kunnen slapen maar echt lekker was het niet. Merida is een leuk stadje met veel historie en leuke concerten ' s avonds. Ik ben hier 3 dagen gebleven. 1 dag in de ochtend een leuke stadstour en de 3e dag een kort bezoekje aan izamal, ook wel de gele stad genoemd. 1 avond kon je een oude maya balsport op het plein aanschouwen. Hierbij mag de bal alleen met de heupen en benen worden aangeraakt, erg intensief lijkt me. Op de laatste dag pakte ik 's avonds een nachtbus naar palenque, een stad die vooral bekend staan om ruïnes midden in de jungle die je kunt bezoeken. Hier kwam ik toevallig een meisje tegen die ik eerder in een hostel in Cozumel had ontmoet. Zij reisde al een tijdje samen met een jongen uit Zwitserland dus toen we om 4 u 's ochtends aankwamen ben ik met hun meegegaan naar de accomodatie die zij hadden gereserveerd aangezien ik iets in gedacht had wat niet open was zo vroeg en ook niets had vastgelegd en dat van hen wel. Kylie wilde graag in haar tent slapen dus heb ik 2 nachten een huisje met Marco gedeeld. We konden zonder extra kosten vroeg inchecken dus hebben we nog wat uurtjes geslapen die ochtend aangezien ik in de meeste bussen nooit veel slaap maar alwel iets meer dan in het begin van mijn reis.

Daarna naar een waterval geweest en heel de dag verkoeling opgezocht daar het zo'n 42 graden aanvoelde die dag. De volgende ochtend ben ik met een Amerikaans meisje naar de ruïnes geweest en 's middags nog naar een ecopark. Met als hoogtepunt het voeren van manatees, erg gave dieren die ik nog nooit eerder had gezien (voor zover ik weet) Wel een erg zweterige dag met 42 graden gevoelstemperatuur ! Man man man, wat hebben wij gezweet die dag.

De volgende dag nam ik 's middags een bus naar San Cristobal de las casas want ik had niet zo'n trek in weer in nachtbus. Om elf uur 's avonds kwam ik aan en naar mijn hostel gelopen. Vrij snel gaan slapen. De volgende dag kwam ik erachter dat ik van mijn zorgverzekeraar toch nog 2 rabiës injecties moest halen. Pff, daar baalde ik weer flink van. Ik dacht dat het was afgehandeld nadat het laatste ziekenhuis in Playa del carmen had aangeven dat injecties niet nodig waren. Dus ben ik naar een apotheek gegaan maar die hadden het natuurlijk weer niet. Toen naar een ziekenhuis waar ik gelukkig snel door een vriendelijke Mexicaan werd geholpen die me vertelde waar ik de volgende ochtend heen moest gaan aangezien die afdeling in de middag gesloten is. Dus dat heb ik gedaan en daar werd ik ook goed geholpen en al snel werd de injectie gezet. Die maandag erop haalde ik de 2e. In deze stad ben ik dus uiteindelijk ook wat langer gebleven dan gepland (6 nachten) maar dat was niet erg want ik zat in een leuk hostel en de stad is ook mooi. Ik heb er niet bijzonder veel gedaan, 1 dag een tour naar de oude maya dorpen San Juan de chamula en zinacatan. San Juan de chamula is een autonoom dorpje waar in de templo de San Juan bijzondere rituelen worden uitgevoerd. Om ziektes en problemen op te lossen wordt vaak een levende kip de kerk mee binnen genomen en deze wordt dan gedood door de nek om te draaien. Toen ik er was zat er ook een familie en daar lag een dode kip bij. Precieze details heb ik niet allemaal onthouden maar degene met een ziekte moet volgens het ritueel 5 dagen in zijn slaapkamer blijven en ook gaat men terug naar de eventuele plek van het onheil, bijvoorbeeld een plek waar een ongeluk heeft plaatsgevonden. Het vreemde is ook dat er cola wordt gedronken want hiermee kan je goed boeren en dat dient ook weer ergens voor. Heel apart om te zien en informatie daarover te krijgen. Verder spreekt men hier ook een eigen taal: Tzil. Dit is totaal niet te vergelijken met Spaans. Er wonen 76.000 mensen en de grootste inkomstenbron is uit farming. Daarnaast bestaat voor deze mensen een jaar uit 18 maanden. Elke maand heeft 20 dagen en de laatste maand 5. Ook heb je spritueel leiders die jarenlang sparen om dat 1 jaar te mogen zijn. Het enige wat je ervoor terugkrijgt is respect. Als je een andere religie uitoefent dan de rest, wordt je gelijk uit de gemeenschap gezet. Onze gids gelooft in ieder geval in dit bizarre ritueel want zijn moeder kon lang geen kinderen krijgen en na zo'n ritueel uitgevoerd te hebben zijn hij en 2 andere kinderen geboren. In dat andere dorpje wonen minder mensen en spreekt men wel Spaans. Verder hebben we een canyon bezocht die erg mooi was. En bijna elke avond ben ik met een groepje meiden de stad in gegaan aangezien een vriend van 1 van deze meiden elke avond optrad in een bandje. Leuke muziek steeds! Ook heb ik er mijn verjaardag gevierd. Daarna zat ik te twijfelen of ik naar Guatemala zou gaan of toch naar Belize. Voor het laatste moest ik eerst weer richting Cancun waar ik eigenlijk niet zo'n zin in had (lange busrit) Dit heb ik uiteindelijk toch wel gedaan, 14 u in de bus naar Bacalar. Gelukkig wel wat kunnen slapen omdat ik op een gegeven moment 2 zits voor mijzelf had waardoor ik plat kon gaan liggen maar ervoor ben ik aardig wat uurtjes misselijk geweest omdat er o.a veel bochten waren.

Bacalar draait om het meer met de 7 kleuren. De 1e dag bezocht ik een fort en de 2e dag deed ik een boat tour waarbij je door de meeste prachtige blauwe kleuren vaarde. Ook scheurde mijn bikinibroekje helaas toen ik vast bleef hangen aan een haak van de boot maar dat is mijn eigen domme schuld geweest. Ik ben nou eenmaal niet de allerhandigste met veel dingen. Heb helaas nog geen nieuwe gevonden dus voorlopig zwem ik in een kort broek :-( Afgelopen maandag stak ik met een lokaal busje de grens over naar Belize. Van tevoren veel gelezen over een exit / toeristenfee die veel mensen moeten betalen maar deze meid is het gelukt die te omzeilen. Hoppa, weer zo'n 25 euro bespaard. Ik begin er zo onderhand behoorlijk goed in te worden. Is ook een kwestie van je inlezen natuurlijk maar dit was voor een groot gedeelte geluk hebben.

In Belize city nam ik een ferry naar Caye caulker. Dit is een rastaeiland waar het motto ' go slow' heerst. Hier heb ik 1 dag gesnorkeld en 1 dag een strandje opgezocht. Ook nog ruzie gemaakt met de vrouw van het hostel waar ik de eerste 2 nachten sliep. De 3e nacht heb ik dus bij de buren gepit. Het ging eigenlijk nergens over maar mevrouw had er een handje van nogal te commanderen en daar heb ik wat van gezegd want dat moet je niet doen tegen gasten. Dus toen moest ik mijn spullen pakken en iets anders zoeken. Verder een leuk eiland maar ietwat overrated in mijn ogen. Mooie stranden zijn er niet. Het is er duur (heel Belize eigenlijk) en ook vond ik de mensen op straat een beetje irritant maar er zaten ook hele aardige tussen die gewoon even hallo hoe gaat het willen zeggen. Maar veel lijken heel de dag stoned en dronken te zijn en niet veel uit te voeren. Het snorkelen was trouwens zeer de moeite waard. We hebben veel verleegsterhaaien gezien, 1 zeeschildpad en een aantal roggen. En heel veel mooie visjes en koraal natuurlijk. En super helder water steeds. Die avond ook nog een dansje gedaan met een meisje uit Zwitserland en een lokale rastaman :-) Ik moet trouwens de foto's van Mexico nog even uitzoeken dus ik zal er zsm een paar op Facebook zetten dan hebben jullie een beter beeld bij dit verhaal.

Gister ben ik in San ignacio aangekomen. Overmorgen of de dag erna wil ik dan de grens naar Guatemala oversteken. Dus Belize is erg kort geworden maar ik zag het niet zo zitten om helemaal naar onderen te reizen, weer terug en dan naar Guatemala. Nu zit ik al meer in de goede richting en heb ik toch nog iets meer van Belize gezien dan alleen 1 eiland. De volgende bestemming wordt dus Flores in Guatemala.

Vandaag heb ik ook veel geappt met een vriendinnetje van mij, Graiella, die een ticket heeft geboekt naar Colombia om mij daar te komen opzoeken vanaf eind augustus voor 3 weken, erg leuk. Eindelijk iemand die me komt opzoeken ook al is het dan op het einde van mijn reis.

Groetjesss







Reacties

Reacties

Paul en Els

Weer een erg leuk verhaal van je.
Je lijkt zeker met een tintje ook op een local ?

Je bff

Wat leuk dat Gratiella je komt opzoeken!!
Wel erg interssant om te lezen over die rituelen enzo, zoiets hoor of zie je natuurlijk niet vaak..
Weer ruzie gemaakt haha? Foei :p
We appen wel weer, veel plezier!

anneke

OhOh wat heb ik af en toe weer gelachen van wat je meegemaakt heb, vooral het drinken van cola, en dat je dan boeren moet laten en dat dient dan weer ergens voor. Je bent zeker heel goed geworden om dingen goedkoper tekunnen krijgen, zo zie je maar weer, van een goede voorbereiding, hou je veel geld in de pocket, 42 graden is zeker heel erg warm, dat is zeker vermoeiend, dan is het zeker goed, om op tijd naar bed tegaan, wat leuk dat graiella je eind augustus komt opzoeken, leuk om naar uittekijken, natascha nog heel veel reisplezier, leuk om zo op de hoogte gehouden teworden xx

Priscilla

Leuk om weer over al je belevenissen te lezen:) ben benieuwd naar de foto's! Veel plezier in Guatemala! Komt vast goed met je spaans!

Angela

Weer een leuk en mooi reisverslag Natascha. Geniet ervan!!!
Veel plezier.

Broeders

Mooi verhaal weer natas, veel plezier in Guatemala!

Nel

Hola Natascha.
Weer mooie verhalen en ik wens je veel plezier in het mooie Guatemala.
Que dusfrute mucho!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!