Natascha-around-the-world.reismee.nl

Panama

Hello,

Sinds afgelopen donderdag ben ik in Colombia. Hier reis ik nog enkele weken met vriendin Gratiella rond voordat ik terugkeer naar Nederland. Heel veel zin om nog zoveel mogelijk van Colombia te zien maar ik kijk er ook erg naar uit om met familie en vrienden herenigd te worden!

De laatste keer schreef ik dat Panama mijn volgende bestemming zou worden. In Puerto viejo nam ik een vroege bus naar de grensovergang met Panama. Dit verliep allemaal zeer soepel. $8 exitfee bij het verlaten van Costa Rica, $4 entree fee in Panama en binnen de kortste keren stond ik in Panama. Ik kneep hem nog even toen ze om een ticket vroegen bij de immigratiepost van Panama omdat ze weleens moeilijk doen. Dwz dat je echt een ticket moet laten zien die bewijst dat je Panama verlaat. In mijn geval heb ik een ticket uit Colombia. Gelukkig, net als in Costa Rica, was dit in orde.

Na aankomst in Panama nam ik enkele bussen en een watertaxi naar bocas del toro samen met een jong Nederlands stelletje die in al in Cahuita had leren kennen. Daar nam ik mijn intrek in Heike hostel en heb ik verder die dag weinig meer uigevoerd. Het was er ook ontzettend warm. De volgende ochtend nam ik een watertaxi naar bambuda lodge op het eiland solarte. Natuurlijk probeerde ze meer weet af te zetten maar na 11 maanden heb ik wel geleerd om vol te houden en nooit meer dan de juiste prijs te betalen. Bambuda loge is een soort van budget resort waar zowel privekamers als dorms worden aangeboden. Het waren 3 hele relaxte dagen. En het eten was ook goed verzorgd al was dat wel wat duurder. Dus had ik wat broodjes, pindakaas etc. meegenomen zodat ik geen 25 euro per dag aan eten kwijt zou zijn. Ik nam elke avond deel aan het diner want dat was gezellig. Vooral de laatste avond was het een goed gerecht. 2 grote stukken gevulde kip op een bedje van pasta en een stukje knoflookbrood. Als toetje een brownie omdat het mijn laatste avond daar was. De 3e dag dat ik er was heb ik 5 uur in een kayak gezeten. Samen met een aardige, wat oudere vrouw uit Mexico. In 4 uur zou je het eiland rond kunnen maar dat klopte voor geen meter. Gelukkig zagen we dat op tijd in en zijn we halverwege teruggekeerd.

Na 3 nachten in Bambuda lodge keerde ik terug naar Colon en bleef ik hier nog 2 nachten. 1 dag om te relaxen en 1 dag om een fiets te huren en een strand genaamd bluff beach te bezoeken. Je kon hier alleen niet zwemmen vanwege te hoge golven.

Na Colon was het tijd voor the lost and found hostel. Om dit hostel te bereiken dien je ca. 20 minuten omhoog te lopen. Ik kan je vertellen dat dit best pittig was aangezien ik alles bij elkaar volgens mij meer dan 30kg meesjouw. Maar het ging opzich prima. Na aankomst heb ik ingecheckt en bleek ik voor 4 nachten een hele dorm voor mezelf te hebben. De reden dat ik er zo lang bleef was dat de 4e nacht gratis was en er ook een leuke sfeer heerste. Na het inchecken ben ik gelijk weer naar beneden gelopen om voor 4 dagen groente, fruit en melk in te slaan. En weer omhoog daarna. Elke dag heb ik zelf gekookt. Meestal pasta en als ontbijt havermoutpap. 1 avond deden we een trivia quiz wat erg leuk was. En 1 dag heb ik een trail gelopen met een meisje uit Duitsland. Dat stel met wie ik de grens was overgestoken naar Panama was er ook. We hebben ook veel gekaart. Ik heb zelfs een beginnerscursus klaverjassen gehad maar ik zal dat nog wat vaker moeten spelen om het goed te begrijpen.

Na dit hostel was het tijd voor Boquete. Hier wilde ik de hike doen (pianista) van de 2 vermiste meiden maar dit wordt alleen geadviseerd met een gids die heel duur is dus dat ging over. Wel leerde ik 2 meiden uit Venlo kennen en dat Nederlandse stel was er ook weer dus zijn we met zijn 5-en de lost waterfall (modderige) hike gaan doen.

Na Boquete stond er een lange reis naar Panama city voor de boeg in een veel te koude bus waar de airco op standje vrieskist stond. Hier heb ik het Metropolitan park bezocht waar ik o.a tucans, armadillo, luiaard en veel vlinders heb gezien. Ik bezocht dit met 2 zusjes uit Duitsland. Verder regende het behoorlijk in Panama city dus heb ik niet veel veel bijzonders gedaan. 1 avond nog met een aardige dame uit Israël enkele casino's bezocht. Echter stond het geluk niet aan onze zijde deze avond. Zij verloor 55 dollar en ik 11. Volgens mij was dit de 1e of 2e keer dat ik heb gegokt in mijn leven (roulette) wat eigenlijk best leuk is om te kijken, ook als je zelf niet eens mee doet.

Daarna moest ik beslissen hoe ik naar Colombia zou komen, per vliegtuig of met een dure trip op de motorboot. Het werd de tweede optie. Dit was een leuke trip. Vooral de eilandjes die we de 1e dag bezochten waren paradijselijk. Erg mooi. De groep was ook leuk, al waren er wel veel stelletjes maar de meeste stelden zich wel open. De 1e nacht kon ik een slaappil van iemand bietsen zodat ik zowaar 7 uurtjes in een hangmat heb kunnen slapen. De 2e nacht sliepen we op een eiland waar de kuna bevolking leeft. Na een tour door het dorp zag ik dat er ook een kamer met enkele bedden beschikbaar was. Dus waar de rest in een hangmat ging slapen, had ik een hele kamer weer voor mezelf, heel fijn! Ook kregen enkele stelletjes een kamer met bed. Voor 1 stel was dit zelfs onderdeel van hun huwelijksreis. Op de laatste dag gebeurde er nog iets geks. We werden uitgenodigd een ceremonie op een ander eiland bij te wonen ter ere van de geboorte van een meisje. Dit is 1 van de weinige gelegenheden waarbij alcohol mag worden gedronken dus er waren een hoop dronken mensen in de tent waar we binnen traden. Maar na 5 minuten werden we met een hoop geduw weggestuurd, blijkbaar waren we er toch niet zo welkom als het leek. Dus zijn we weer terug gevaren naar het eiland waar we zouden gaan slapen. Hier speelden we nog volleybal met enkele mensen van de kuna bevolking en ook werd er gedanst. Na nog wat gefeest op het strand ging ik om 1 uur slapen en nam ik 2 reisziektepillen in en daar heb ik nog 5 a 6 uurtjes mee kunnen slapen in de hangmat. Al met al vielen de zorgen over het slapen in de hangmat dus erg mee.

Sinds eergisteravond ben ik in Cartagena en hier wacht ik op Gratiella die morgenmiddag om 5 uur lokale tijd landt. Zin in de laatste weken van mijn reis!

Ik zie jullie snel :-)

Paul en Els

Leuk verhaal. Looking forward to see you soon !!!

Je bff

Wat spannend!! Bijna terug!! Veel plezier nog met Gratiella en laat maar weten als ik je van t vliegveld moet komen ophalen!

Anneke

Wat heb je weer veel ondernomen en gezien in Panama, wel fijn dat je elke keer leuke mensen
Ontmoet waar je mee kan optrekken.
Ik vind de foto s ook zo mooi, die je gemaakt heb, het water is daar ook zo helder, en de palmbomen erbij, net een schilderij.
Ik wens je nog een hele leuke tijd door met Gratiella, en een hele goede reis terug, tot ziens in Holland xx

Priscilla

Geniet nog van je laatste weken in Colombia! Wij hebben ook super veel zin om je weer te zien!

Liefs, John, Priscilla, Mila & Nino

Broedert

Veel plezier in Colombia natas!