Natascha-around-the-world.reismee.nl

Eerste kennismaking met Laos

Hey allemaal,

Vandaag is het 2e kerstdag maar een kerstgevoel heb ik hier (Luang Prabang, Laos) niet echt. Ca. 60 % van de bevolking hier is boeddhist dus het wordt niet echt gevierd hier. En ook ben ik weer verkouden, dus topfit ben ik niet.

Het is hier ook een ander weerbeeld dan bij jullie: vandaag geven ze 30 graden op. Wel koelt het 's avonds af en ook 's ochtends duurt het weer even voordat je zonder vestje buiten kunt lopen.

Ik zal weer even beginnen met waar ik de laatste keer geëindigd ben. Na nog wat gerelaxed te hebben in Hpa an, Myanmar, heb ik 10 december een shared taxi naar de grensovergang (Myawaddy) met Thailand genomen. Daar wat formulieren moeten invullen en al snel stond ik weer op Thaise bodem. Het enige probleem was dat ik geen bath had, dus om me naar het busstation te laten brengen ging niet echt. Toen bedacht ik me dat liften wel mogelijk zou zijn dus hield ik een auto aan met daarin een gezin en die wilde me wel naar het busstation brengen. Daar aangekomen bleek de bus naar Chang mai al weg, dus moest ik een minibusje naar het plaatsje Tak nemen en daar weer overstappen op een bus naar Chang mai. In het minibusje kon ik gelukkig wat dollars tegen een zeer gunstige wisselkoers wisselen bij een medepassagier. 'S avonds aangekomen in Chang mai heb ik een kamer voor mezelf genomen met warme douche, dat was alweer even geleden. Blijkbaar kan je ook goed feesten in Chang mai, 's avonds ben ik nog even naar een bar geweest om wat biertjes te drinken met een meisje uit Amerika en een jongen uit Canada. Toen ik 2 jaar geleden hier was heb ik dat allemaal niet gezien. Maar toen zat ik ook in een ander gedeelte van de stad. De volgende dag heb ik de foto's van Myanmar uitgezocht en wat rondgelopen in de stad. Ook een busticket naar Chang rai geboekt, een plaatsje nog meer noordelijk in Thailand. Daar aangekomen, heb ik een back-up van mijn foto's kunnen maken op de laptop van een ander Nederlands meisje die mij eerder die dag aansprak. Zij wilde naar de beroemde witte tempel gaan maar ik wilde nog even relaxen dus besloten we de volgende dag samen op de scooter daarheen te rijden. Zij reisde ook al wat langer en gaat ook binnenkort naar Australië om daar te werken en rond te reizen.

Die nacht verhuisde ik naar een ander hostel en de volgende ochtend pakte ik een bus naar de grensovergang met Laos. Het verkrijgen van het visum etc. ging gelukkig vrij vlotjes. Eenmaal aangekomen in Huay xai checkte ik in bij een guesthouse en deelde een kamer met een Chinees meisje. Zij ging de volgende dag met de slowboat naar Luang Prabang en ik wilde de Gibbon experience doen. Na lang getwijfeld te hebben of ik wel zoveel geld daarna wilde besteden, besloot ik de 2 daagse te doen. Sowieso zat de 3 daagse al vol en leek dat misschien iets teveel van het goede. Echter die vrijdagochtend dat ik al kon starten zag ik met name stelletjes die zich hadden ingeschreven en dat leek me toch wat saai, haha. Dus besloot ik nog een dagje rustig aan te doen, en zaterdag van start te gaan. Uiteindelijk zat ik in een grote gezellige groep van 13 man, en kregen we ook de grootste boomhut toegewezen. De Gibbon experience was erg gaaf. De 1e dag moesten we redelijk stijl een uurtje naar boven lopen. Gelukkig pauzeerden we regelmatig want je verliest toch wat conditie tijdens het reizen lijkt het. In totaal hebben we zo'n 25 ziplines gedaan. ' S avonds sliepen we in de boomhut. De volgende dag waren we om 3 uur weer terug in Huay xai en 's avonds hebben we nog een biertje gedaan met z'n allen en ook samen gegeten. De meeste mensen nemen daarna de slowboat naar Luang Prabang maar ik had ook goede verhalen over het noorden van Laos gehoord dus besloot ik een busticket naar Luang Namtha te kopen. Ik nam de VIP bus, dit bleek echter een 2 verdieping tellende bus te zijn met allemaal bedjes die je met zijn tweeën moest delen. Ik zat naast een Australische jongen, maar echt comfortabel was het niet want er waren veel bochten dus je viel de hele tijd tegen elkaar aan, niet echt prettig als je die persoon pas net kent. Ook lag de rest van de bus vol met zakken met rijst. Na ca. 1,5 uur stopten we om te plassen. Al snel zag ik de lokale vrouwen hun broek naar beneden trekken in het hoge gras en aangezien er verder geen toiletten in de buurt waren deed ik hetzelfde. Ik moest er wel om lachen, want in landen als Myanmar etc. zie je dat niet. In de bus zat nog een Nederlands stel gelukkig, dus met hun nam ik een tuktuk naar city center. Daarna nam ik mijn intrek in een bungalow iets uit de stad vandaan met een fraai uitzicht. En vervolgens ben ik gaan informeren bij wat bureaus over mogelijke hikes in de omgeving. Al snel kwam het Nederlands stel ook binnengelopen bij een bureau en we keken naar een 3 daagse trekking. Echt veel toeristen zijn er niet in Luang Namtha, dus werd de prijs helaas niet lager wegens gebrek aan meer mensen. Ook hier twijfelde ik weer of ik er überhaupt wel zin in had en of het niet te duur was allemaal. Op internet had ik er wel goede verhalen over gelezen. Dus besloten we met ons drieën een 3 daagse trekking bij bureau 'the hiker' te boeken. Deze bleek echter de zwaarste in het programma te zijn en dat was mij niet echt verteld. De 1e nacht zouden we een jungle camp zoals in expeditie robinson maken maar dat werd in werkelijkheid een tent wegens gebrek aan bananenbladeren. De 2e nacht sliepen we in een economische lodge. In totaal hebben we iets can 50 km gelopen met soms hele stijle stukken en hele lastige afdalingen. Ik was er een paar keer helemaal klaar mee. Ook omdat het met name door hele dichte jungle lopen was, dus weinig uitzicht. Het eten was wel enorm lekker. En ook het bezoeken van enkele kleine afgelegen dorpjes was erg leuk. Overal zie je kleine puppies, varkentjes en ander vee. Het loopt allemaal door elkaar, vrij rond. Na terugkomst in Luang Namtha hebben we met het team een biertje gedronken in een bar. Dat was erg gezellig.

De volgende dag heb ik een bus naar nong khiew geboekt en daar aangekomen gelijk weer een boot naar een mooi kleiner dorpje een uurtje varen daar vandaan. Hier weer dagje rustig aan gedaan, het was er erg rustig en vanwege mijn verkoudheid had ik niet zo heel veel zin weer veel te lopen etc. Met een Zwitsers meisje de 1e nacht een bungalow gedeeld en de 2e nacht 1 voor mezelf. Verder niet zo'n klik met haar gehad, eigenlijk voor het eerst dat we heel snel weer onze eigen ding zijn gaan doen. Omdat ik wel weer zin had in wat meer mensen om me heen heb ik gisterochtend de boot terug genomen en vanuit daar weer een busje naar Luang Prabang genomen. Met kerstavond in dat kleine dorpje nog met wat gasten uit dezelfde accomodatie wat wezen eten en gisteravond ook met een leuk groepje uit het hostel waar ik nu ben wat wezen eten en later in een bar wat gedronken. De bekendste bar hier is Utopia. Gaat wel om 11 uur dicht, de meeste mensen gaan daarna bowlen dus misschien ga ik dat vanavond doen als ik me goed genoeg voel. Denk ook dat ik met de malariatabletten stop want heb al 2 nachten niet zo goed geslapen als normaal en ook gekke dromen. Niet echt prettig als je in een dorm slaapt. Zometeen ga ik een fiets huren met wat andere mensen uit het hostel om een beetje rond te kijken. Ik ben van plan hier tot as donderdag of vrijdag te verblijven om vervolgens naar vang vieng af te reizen om daar oud en nieuw te vieren. Hopelijk wordt dat een leuk feestje!

Daarna wil ik nog een scooter loop in het zuiden gaan doen en misschien ook nog wat eilandjes bezoeken. Daarna naar Cambodja en Vietnam:-) En ik denk dat ik daarna wel genoeg van Azië heb gezien en weer toe zal zijn aan iets anders.

Groetjessss!

Reacties

Reacties

PAUL EN ELS

Wat een prachtige en soms heftige belevenissen maak je mee !!

anneke

ik heb weer met veel interesse je verhalen gelezen, ik vind het knap hoe je het toch allemaal doet in je eentje, petje af voor jou. ik hoop dat je je gauw wat beter gaat voelen, ik wens je alvast een hele gezellige oudejaarsavond, en voor het nieuwe jaar wens ik je alle goeds toe tijdens je reis, gr. van mij xx

Marga Arkesteijn

Hallo Natascha, wat een talent heb je om een reisverslag te maken, en wat heb je weer veel beleefd.
Ik wens je een gezellige jaarwisseling toe en alle goeds voor 2017.Met natuurlijk nog heel veel reisplezier.
Groetjes van Marga

Je bff

Cool wat allemaal meemaakt! Voor oud&nieuw nog ff whatsappen!

Nel vd Valk

Hallo Natascha. Mooie verhalen allemaal en leuk om het l
te lezen. We wensen je een leuke jaarwisseling toe en een gelukkig , gezond en bijzondere reizen in 2017 toe. Liefs Martien en Nel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!