Natascha-around-the-world.reismee.nl

Van Thailand naar Mexico!

Beste lezers,

Het is alweer meer dan een maand geleden sinds ik van mij liet horen. Zoals ik had verteld vond ik het na bijna 6 maanden reizen tijd om een paar weken in Pai bij te komen. Even geen reisbureautje meer spelen, niet verplicht vroeg opstaan etc. De maandag dat ik aankwam heb ik in een hostel geslapen dat vrij afgelegen lag. Rond etenstijd checkte er 2 gezellige Duitse meisjes in en met hen ben ik wat gaan eten 's avonds. Hele jonge meiden die al heel veel van de wereld hebben gezien. Daarna nog even een biertje in een café. De volgende ochtend was het tijd om de boksschool een bezoekje te brengen. De beginners moesten zich bij de spiegel verzamelen om wat basis technieken te oefenen met de grote baas. Ging bij mij niet helemaal vlekkenloos maar ik wilde er niet zomaar mee kappen. Elke les neemt 2 uur in beslag waarbij je jezelf opwarmt middels touwtje springen om vervolgens met de groep de warming up te doen. Hierna gaat een groot gedeelte van de groep in tweetallen wat technieken doen onder begeleiding van een leraar. Ik heb hier nooit aan meegedaan, het zag er steeds erg ingewikkeld uit en ik wilde vooral weer wat intensiever bewegen en wat afvallen. Ik heb 2 weken elke ochtend de les gevolgd. Daarna deed ik meestal een dutje. De boksschool was steeds erg druk en daardoor waren de lessen best chaotisch. Het was niet altijd even duidelijk wat je kon gaan doen. Ik ging bijna elke keer na de warming up de ring in om te oefenen met 1 van de trainers. Daarna wat kicks en groepsoefeningen. En altijd afsluiten met een groeps cooling down. Uiteindelijk wel leuk gehad, maar jammer dat er iets teveel op techniek werd gelet en laat dat nou niet mijn beste punt zijn. Na 2 weken vond ik het boksen wel mooi geweest, kreeg ook behoorlijk last van pijn in mijn onderrug. De eerste week heb ik mijn intrek genomen in een bungalow en de 2e en 3e week verhuisde ik naar een hotel waar ik een hele grote kamer voor mijzelf had inclusief double bed, mini keuken, waterkoker etc. Heerlijk ! En omdat je er lang verblijft, kost het echt geen drol. Al met al een relaxte tijd gehad in Pai, met veel beweging en enorm lekker en gezond eten. Wel heel warm, zo'n 37 graden gemiddeld, mij iets te heet!

Op een gegeven moment werd het tijd om vliegtickets naar Midden- of Zuid-amerika te zoeken. Enorm uitzoekwerkje want als je intypt dat je van Thailand richting dat gebied wilt vliegen kom je vaak op meer dan 1000 euro uit en dat is mij iets te gek. Wat ik ben gaan doen is de reis in de omgekeerde volgorde uitwerken. Vliegen naar Midden-Amerika bleek het meest voordelig uit te pakken en kwa seizoen ook aantrekkelijker. Op internet las ik al dat los angeles een vaak gebruikte tussenstop is voor trajecten tussen Azië en Midden-Amerika. Toen ben ik dus gaan kijken wat goedkoop vliegen is vanuit Los Angeles en ook hoe ik het makkelijkst vanuit Azie in Los Angeles zou komen. Na lang zoekwerk dus 3 vluchten moeten boeken waarvan 2 met een tussenstop dus in totaal 5 vluchten:

1. Chang mai- Hong kong

2. Hong kong- Sjanghai

3. Shanghai - Los Angeles

4. Los Angeles - Mexico city

5. Mexico city- Cancun

Ik moet zeggen dat de vluchten me erg zijn meegevallen. Zag er van tevoren een beetje tegenop maar de tijd ging super snel. Alleen het dagje wachten op het vliegveld was iets minder. Had besloten daar te slapen en niet in een hostel want die zijn erg duur. Slapen lukte niet dus dan maar een grote beker koffie. Aangekomen in Cancun (4 uur 's ochtends) bleken de meeste uit het vliegtuig naar playa del carmen te gaan. Jammer, want dat zou ik dus in mn uppie een taxi moeten nemen of een busje. Toen zag ik een vrouw met haar dochtertje wachten en ik vroeg waar zij heen gingen. Naar hun resort in Cancun. Dus ik trok de stoute schoenen aan en vroeg of ze me af wilde zetten. Dat mocht, yes! Ze kwam uit Peru en ging met haar dochtertje een week op vakantie en had een auto gehuurd. Voordat we eindelijk in die auto zaten was het ook weer een uur verder maar ik had wel aardig wat geld bespaard in ieder geval. Als dank 5 dollar gegeven die ze maar aan haar dochtertje (die inmiddels in slaap was gevallen) moest geven. Aangekomen in mijn hostel, het was inmiddels 6 uur in de ochtend, dacht ik nog wel even te kunnen slapen maar dat lukte helaas niet. Mijn lichaam was toch een beetje van slag na al die vluchten en tijdsverschil. Dus een overnachting voor niks geboekt. Naja, dat kan je ook niet van tevoren weten. In Cancun ben ik vooral even tot rust gekomen van de lange reis. Ze hadden daar een walmart, dus daar ben ik een paar keer heen geweest. Je kan daar o.a verse salade scheppen met bietjes, nootjes, sla etc. Verder is Cancun vooral erg duur en een mega toeristische plek dus dinsdag vertrok ik naar Cozumel, een eiland waar je vooral mooi kunt duiken, vanaf playa del carmen.

Om daar te komen pak je een ferry vanaf Playa del carmen. Deze schommelt erg op en neer dus het beste is om naar 1 punt te blijven kijken. Niet iedereen kon er even goed tegen, een hoop witte en gele gezichtjes en enkelen die moesten kotsen. Vooral Aziatische mensen lijken hier altijd erg last van te hebben. Dit viel me namelijk ook al op tijdens de rit in de minivan tussen Pai en Chang mai. Ik weet niet wat die mensen allemaal hadden gegeten als ontbijt, maar hele zakken kotsten ze vol, erg vies, daar ga je zelf ook bijna van over je gier. Lijkt mij een gevalletje reistabletje innemen voordat je aan zo'n tocht begint (heel veel bochten)

In Cozumel aangekomen, nam ik mijn intrek in een gezellig hostel waar veel mensen verblijven om te leren duiken. Grappig detail is dat je hier in Mexico bijna overal je bed zelf mag opmaken als je incheckt. Ook hebben de meeste hostels een keuken, erg fijn om je eigen gerechtjes te koken, zeker op een eiland waar het erg toeristisch is. Dus ik was helemaal in mijn sas. Ik vind het ook leuk om naar supermarkten te gaan om te zien wat ze daar allemaal hebben. En hier in Mexico valt het assortiment niet tegen. Volkorenbrood, volkoren tortilla's, sojamelk, het is hier allemaal te koop. Wel heb ik vernomen dat men hier de grootste consumptie sodas heeft, je ziet hier veel dikke volwassenen en kinderen rondlopen. Cola blijkt hier ook met echte suiker te worden geproduceerd waardoor misschien veel mensen er sneller verslaafd aan raken? Ik heb het nog niet geproefd hier en ook geen behoefte aan eigenlijk, maar beter ook, al die suikers zijn niet goed voor je. De volgende dag besloot ik een scooter te huren met een Australisch meisje uit het hostel. We wilden een park bezoeken maar toen we daar aankwamen waren er al veel dingen gesloten dus dat was dan zonde van het entreegeld. Verder wel een erg mooie kustrit naar het park toe. Ook hadden we een snorkelset van 5 euro gekocht in de supermarkt die ochtend maar dat bleek echt niets te zijn dus helaas konden we niet snorkelen en waren we ook een illusie armer. Misschien ook iets too good to be true. Maar ik moest en zou dat park bezocht hebben dus nam ik de volgende dag een ander meisje uit het hostel mee. Dit keer een Canadese. Mooi natuurpark, met een lighthouse vanaf waar je een prachtig uitzicht had over het park en de mooie stranden. De kleur van de zee is hier adembenemend mooi. Inmiddels had ik ook gelezen dat je op Cozumel heel mooi kunt duiken en aangezien het alweer 5 maanden geleden was en ik het wel wil onderhouden besloot ik 2 duiken te boeken. Via een Duits meisje een goedkopere duikschool gevonden die 15 dollar scheelde met het tripje wat het hostel aanbood. Toch mooi meegenomen! Dus de volgende ochtend ging ik, enigzins nerveus want dus lang geleden voor het laatst gedoken, mijn gear passen. Normaal gesproken ben je rond 1 uur terug maar wij waren pas om 5 uur klaar. Eenmaal met de duikboot vertrokken naar de 1e duiklocatie werden we al snel aangehouden door een soort van boot politie. Ik hoorde iets met documentos en sanctions dus dat klonk niet goed. Wij weer terug om een andere boot te halen. Nou dat ging allemaal op zijn Mexicaans, duurde echt heel lang allemaal. Je moet hier echt veel geduld hebben soms. Uiteindelijk hadden we dus een duikgroep van 10 man met slechts 1 instructeur. Volgens mij is dat hartstikke verboden maar hier in Mexico kan dat blijkbaar gewoon. Ik nog steeds een beetje nerveus, achteruit het water in en hup je vest opblazen als je weer boven bent. Dan met zijn allen het lucht uit je vest pompen en hup naar beneden. Al snel voelde het weer goed gelukkig. De 1e duik was vooral erg mooi kwa koraal. Heel veel structuur. En een zeeschildpad. Geen last van mijn oren. 2e duik een nurse shark (verpleegster haai) gezien op de bodem en heel veel mooie vissen. Ook moesten we door een soort grot zwemmen, best spannend en zeker niet geschikt voor mensen met claustrofobie. Maar dit keer volgens mij te snel afgedaald waardoor ik last van mijn oren kreeg en ook liep mijn bril steeds vol en probeerde ik het water eruit te krijgen wat niet zo goed lukte waardoor ik ook veel lucht verloor. Kwam allemaal wel goed, maar wel jammer als je de enige bent die zo ondiep duikt. Dus ik heb er weer 2 duiken bij en ben benieuwd of ik ook nog kan gaan duiken in Belize of Honduras.

Sinds afgelopen zaterdag zit ik in Tulum. Vooral bekend van de cenotes en de ruïnes. Zondag besloot ik de casa cenote op de fiets te bezoeken. Deze viel erg tegen kwa helderheid van het water en ook weinig vissen te zien. Op de terugweg werd ik helaas aangevallen door 2 honden. De weg naar de cenote is een autoweg en hier kom je nauwelijks andere fietsers tegen. Mag geen rede zijn om aangevallen te worden maargoed. Ik probeerde harder te fietsen toen ze gingen blaffen en ik tilde mijn benen omhoog want ik zag het al aan komen dat ik gebeten zou worden. En later voelde ik idd iets op mijn voet en begon er een klein wondje te bloeden. Damit. Voor de 2e keer al deze reis. Weer met de verzekering bellen. Wat een gedoe. Gelukkig hebben mijn lieve Pa en Ma de alarmcentrale gebeld want met Pasen waren de gewone lijnen niet bereikbaar. Uiteindelijk was er hier in Tulum geen ziekenhuis die het rabies vaccins op voorraad had dus moest ik de volgende dag naar playa del carmen op en neer. In het eerste prive ziekenhuis wilden ze mij gelijk 3 injecties aansmeren met elk een waarde van maar liefst 150 euro. Nou heb ik geen medische achtergrond, maar dit leek mij pure geldklopperij. Dus besloot ik nog even 3 andere ziekenhuizen te bezoeken voor een second opinion. Bij de laatste deden ze eerst netjes een consult en bekeken ze de wond goed. Toen gaf die vrouw aan dat nieuwe injecties niet nodig waren omdat de wond zo ondiep was. Ik ga ervanuit dat zij er verstand van hebben dus opgelucht kon ik weer terug naar het hostel in Tulum. Daar wat nachtjes bijgeboekt zodat ik nog alle dingen kan zien die ik van plan was te bezoeken. Gister ben ik naar Coba (ruines) geweest en een pyramide beklommen. Wel met onweer en regen dus flink oppassen geblazen en heb ik voor het eerst officieel gelift wat vrij soepel ging gelukkig en wat best gezellig is zeker als je dan gelijk ook je Spaans kan oefenen (kan ik vaker proberen) . En vandaag heb ik de ruïnes van Tulum bezocht, erg mooi, dicht bij het strand en de zee. Voor morgen nog geen specifieke plannen. Het Spaans gaat ook steeds beter, al spreek ik het beter dan dan ik anderen begrijp want dat is best lastig maar daar komt vast snel verbetering in. Tot nu toe bevalt Mexico dus erg goed. De mensen in dit hostel zijn ook heel aardig. Ik kreeg vandaag zelfs schoon beddengoed aangeboden dus ik mocht mijn bed weer opnieuw opmaken. Mag ook wel na hier al 4 nachten te hebben geslapen.

Mijn plan is om de komende 2 a 3 weken nog door Mexico te reizen, wel in deze regio blijvende en dan naar Belize en Guatemala en de rest van Midden-Amerika te gaan. Ik zou graag het jaar afsluiten met 1 a 2 maanden in Colombia.

Genoeg geschreven voor nu, tot het volgende verhaal !


Reacties

Reacties

Je bff

Ben je aangevallen/gebeten door honden?? Dat heb je niet verteld! Waren het zwerfhonden? Goed dat je naar het ziekenhuis bent geweest.
En 5 vluchten om in Mexico te komen? Jeetje haha! Nu ben ik wel heel benieuwd wat je tickets dan in totaal hebben gekost. 1000 euro dus zeker niet, maar ik schat de helft?
Ik moest ook kotsen toen met de ferry naar Engeland haha, het is idd misschien een Aziatisch ding hahaha. Dat van het meerijden met die moeder en dochter zou ik idd ook hebben gedaan! Gewoon vragen en hup lekker goedkoop!
Dit weekend kan ik zaterdag niet skypen, maar vrijdag (morgen) wel! We whappen ff nog!

Els en Paul

Wederom een erg spannend verhaal van je, maar goed dat je voetje snel geneesd !!!

Natascha

Ja dacht dat ik het ook aan jou had verteld van die honden, sorry. Ja zwerfhonden idd. Erg vervelend, maar gelukkig maar een klein wondje dus. Jouw pa had veel grotere wonden toen hè?

Broeders

Mooi verhaal weer natas! Veel plezier en gezondheid toegewenst de komende tijd.

anneke

hoi natascha ik heb weer met veel plezier je verhalen gelezen, wat fijn dat je spaans al zo goed is, knap van jou, hoe je de verschillende vluchten heb geregeld, scheelt toch weer een hoop centjes, natascha ik wens je nog veel plezier en succes toe met alles xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!