Natascha-around-the-world.reismee.nl

Van Laos naar Cambodja

Een hele goedemiddag,

Inmiddels is het alweer bijna half januari en ben ik aan een nieuw avontuur begonnen : Cambodja.

Gisteravond ben ik na een lange reis aangekomen in Siem Riep. 'S ochtends om half 8 uit Don Det vertrokken met een privebootje (samen met een lokale dame die toch al naar de markt moest) naar het vastenland en daar een tuktuk gedeeld met een Frans koppel, dat was namelijk maar de helft van de prijs van wat het met de bus kost. Een bijkomend voordeel was dat we gelijk konden vertrekken en zo ook als eerste bij de grens aankwamen. Het verkrijgen van ons visum ging allemaal vrij soepel. Had vooral wat berichtjes op internet gelezen over scams, maar daar hadden we gelukkig geen last van. Na de grens over te zijn gegaan stond er een busje klaar die ons naar Siem Reap heeft gebracht. Vanochtend alweer naar een ander hostel verhuisd, daar die van gisteravond vol zat. Hier 2 nachtjes geboekt en misschien verleng ik nog wel wat dagen. Ik zit nu in een hostel waar in 1 kamer 30 mensen slapen als het volgeboekt is. Volgens mij is dat wel een record. Aan de andere kant is de kamer redelijk ruim dus je loopt elkaar niet echt voor de voeten. Ook heeft het hostel een zwembad en een rooftopbar. En dat voor 5 euro per nacht, prima!

Morgen heb ik met een Nederlands meisje afgesproken om naar de Angkor wat tempels te gaan, inclusief zonsopgang dus dat wordt vroeg ons bed uit) Vandaag doe ik het rustig aan, ben vanochtend een simkaartje wezen kopen en ook wat dollars uit de muur gehaald. Wel een hele slechte koers, maar wel gelijk een groot bedrag. Ik had makkelijk vanuit huis iets meer dollars al mee kunnen nemen, dan was je veel goedkoper uit. Aan de andere kant is het ook niet zon fijn idee om constant met veel geld op zak te lopen alhoewel de kans op beroving in Azië erg laag is en het ook vaak het geld overdag in een kluisje zit. Ze hebben hier zowel de riel als de dollar en het is hier ook best prijzig. Wel irritant, want wisselgeld onder de 1 dollar krijg je in riel terug dus je loopt constant met 2 verschillende soorten geld. En ik wil ook nog de foto's van Laos uitzoeken. En vanavond natuurlijk vroeg naar bed ivm de zonsopkomst morgenochtend.

Nog even een terugblik op de laatste weken Laos. In Luang Prabang ben ik de laatste dag dat ik er was met een gezellig clubje meiden (1 uit Ecuador, 1 uit Israël en 2 ook uit Nederland) naar de kuang si watervallen geweest, erg mooi. Het is een parkje met meerdere watervallen maar de meeste achterste is het allermooist. Ook is het water mooi blauw. Einde van de middag weer terug gegaan want in de schaduw werd het toch wat koud. 'S avonds weer met een clubje wat wezen eten en nog een drankje in Utopia gedaan. Daarna nog in een soort van cafeetje beland waar er een Franse meid zo dronken was dat ze eerst nodig haar bh schijnbaar uit moest doen en daarna haar hele shirt en vervolgens in haar blote tieten rond dwarrelde. Zoals je zult begrijpen heb ik er hard om moeten lachen. Daarna ging die dronken meid ook nog achterop de scooter bij iemand. Ongelofelijk, want ze was echt super dronken.

De volgende dag hebben we een busje gepakt naar Vang Vieng. Deze was veel te laat, maar zo gaat dat nou eenmaal in Laos. Die avond hebben we gelijk wat barren afgelopen. De 1e bar serveert gratis whisky van 8 tot 9 en de andere bar gratis bier van 10 tot 11. Blijkbaar verdienen ze genoeg tijdens de overige uurtjes anders doe je dat niet. Dus alle party gangers gaan elke avond die 2 barren af en worden zo gratis dronken. (Als je een beetje doordrinkt natuurlijk)

De volgende dag zijn we gelijk gaan tuben. Met de rode organisatie, er bestaat ook nog een gele. Per dag is het verschillend met welke je kan gaan. Na even op het water te hebben gelegen, was daar al de 1e bar in aantocht. Een biertje gedronken en wat spelletjes met de groep gespeeld. Ook namen sommige een lachgas ballon maar daar heb ik me maar niet aan gewaagd. Na een uurtje in de bar gingen we weer het water op en na anderhalf uur waren we bij de 2e en tevens laatste bar. Hier speelden we bier pingpong (was mijn eerste keer) en ook sprongen we de rivier in van een plateau met een korte zipline. Later in de middag werd het wat koud dus gingen we weer terug naar ons hostel. 'S avonds weer een dansje gedaan. De volgende dag scooters gehuurd en wat rond wezen rijden. De omgeving van Vang Vieng is erg mooi. Ook wat blues lagoons bezocht maar deze vielen erg tegen. Inmiddels was ik naar een ander hostel verhuisd en de volgende dag, op oudejaarsnacht gingen de meeste weer tuben, maar ditmaal met de gele lijn. Deze bleek veel gezelliger dan de rode. Super leuke dag gehad, ook met wat andere Nederlanders. Enkele vulden vooraf aan het tuben een 1,5 liter fles met lokale whisky en cola maar ik heb het bij enkele grote biertjes gehouden. Die whisky kost overigens niets. Voor minder dan een euro heb je al een flinke hoeveelheid. 'S avonds had ik een kaartje gekocht voor een feestje in 1 van die bars maar daar waren ook heel veel Koreanen (beetje irritante mensen). Wist ik wel van tevoren maar toch. Tot aan 12 uur tussen de 2 barren gelopen, maar echt met een leuk clubje was ik niet. Nou zijn de meeste feesten met oud en nieuw overrated, dus om half 1 vond ik het wel goed en ben ik lekker gaan slapen.

Op nieuwjaarsdag om 9 uur opgestaan en nog even het gratis ontbijtje meegepakt. Daarna een bus naar Thakek genomen. Hier kwam ik 'S nachts om 1 uur aan en alhoewel ik in de bus al wat uurtjes had kunnen slapen, heb ik nog wel een bed genomen in een guesthouse en lekker tot een uur of half 10 kunnen uitslapen. Die dag verder weinig gedaan. Geprobeerd met Kim te videobellen maar de wiFi was te slecht. En ik ben naar de scooter verhuur gelopen om alvast te informeren hoeveel het zou kosten voor 4 dagen. 2 scooters gereserveerd, voor mij en nog een ander Nederlands meisje die ik bij de Gibbon Experience had leren kennen. De volgende ochtend begonnen we met een grote groep aan de 'Thakek Loop' Sommige mensen doen deze in 3 dagen, anderen in 4 of 5. Ik had besloten er 4 dagen over te doen, lekker rustig aan. Maar al vrij snel merkte ik dat de meesten veel te hard voor mij reden. Ik en een Frans meisje hobbelde er steeds achteraan. In het begin was het wel een lange en saaie weg dus dan kan je best even gassen maar ik vind dat je niet echt van de omgeving geniet als je zo hard rijdt. Na een halfuurtje rijden stopte we bij een grot maar daar zijn we niet ingewerkt. En wat later zijn we bij een mooie rivier gestopt met prachtig blauw water. Toen ik anderen ermee confronteerde dat het voor mij veel te hard ging zeiden zij weer dat dat nergens op sloeg en dat dit voor hen een hele normale snelheid was. Nou is het ook zo dat ik nooit vroeger op zo'n ding heb gezeten dus dan is het ook wel een ander verhaal denk ik. Die dag stonden er verder weinig bezienswaardigheden op het programma behalve wat dorpjes dus zijn we op tijd aan de tocht naar ons 1e guesthouse begonnen. Hierbij moesten we ook de bergen in dus hobbelde ik er weer achteraan. Ik ga niet hard in de bochten, dat voelt gewoon niet goed en ik heb al zoveel nare verhalen gehoord van mensen die zijn gevallen. 'S avonds een lekkere bbq gehad, prima verzorgd. De volgende dag toch maar met dezelfde groep weer verder gegaan alhoewel het flink gassen bleef. Onze bestemming voor de 2e dag was de konglor cave. Op de weg daar naartoe wilden we de coolsprings bezoeken maar deze weg werd helaas geblokkeerd door lokale mensen. Er was met geen mogelijkheid doorheen te komen. Ook kwamen we nog een mooi viewpoint tegen. We konden ook nog een waterval bezoeken maar daarover was men op internet niet heel enthousiast en we wilden voor het donker bij onze accomodatie voor de 2e nacht aankomen. Die avond met z'n allen wat gegeten en de volgende ochtend ook weer ontbeten en daarna naar de konglor cave gegaan. Normaal gesproken heb ik weinig met grotten maar deze had wel wat mooie creaties. De helft van de groep is die dag teruggaan rijden over de snelweg naar Thakek ( zo'n 190 km) maar ik wilde dezelfde weg als heen terugrijden. Dit deed ik met 3 andere meiden, dat Nederlandse meisje en 2 Spaanse. Maar dacht ik dat die andere groep steeds zo hard reed, deze Spaanse meiden konden er ook wat van. Niet bij te houden, zelfs niet door dat Nederlandse meisje wat al vanaf jonge leeftijd scooter rijdt. Dus dat viel ook weer erg tegen, zij hadden er ook gewoon schijt aan. Echt met een groep doe je de tour zo niet. En ook als iemand valt is dat lastig op te pikken. In die andere groep waren ook 2 mensen gevallen. 1 jongen in de bocht die hij te ruim nam en waar gravel lag en ook 1 van die Spaanse meisjes maar dat kwam weer door toedoen van een Engelse jongen die te laat doorhad dat er een stuk weg met gravel aankwam. Zo zie je maar weer, nergens goed voor dat harde rijden. Zeker niet op een weg waar af en toe grote gaten inzitten. De 4e dag besloot ik dan ook alleen te vertrekken. Om 10 uur 's ochtends ging ik van start, en heb ik rustig aan 100km over ongeveer 3,5 uur verdeeld. Zo kon ik stoppen waar ik wilde en foto's en filmpjes nemen. Heerlijk was dat. Vooral het eerste stuk was zeer mooie natuur, zonde om daar met een hele harde snelheid doorheen te scheuren. Ook kwam je door leuke dorpjes etc., op de heenweg waren we maar heel weinig gestopt. Bij terugkomst in Thakek wilde ik ook nog een blue lagoon bezoeken die volgens internet toch heel mooi moest zijn. Wel was het al 2 uur 's middags, en was het 50km enkele reis en scheen het laatste stuk een onverharde weg te zijn dus ik twijfelde enorm. Sowieso moest ik dan weer alleen gaan. Ik besloot het toch maar te doen. Het laatste stuk was idd geen pretje. Op 1 stuk lag er alleen maar zand dus ik kreeg de scooter niet omhoog. Gelukkig en heel toevallig reed er een wagen langs met wat lokale mannen erin die mij uit mijn lijden konden verlossen want ik zag het even niet meer zitten, zo'n scooter weegt toch best wel wat en ik wist niet meer zo goed wat ik moest doen. Een local nam de scooter over en reed ermee omhoog. Eigenlijk had ik het ding langs 1 van de kanten waarschijnlijk wel zelf omhoog kunnen krijgen, maar ik was zo slim om door het midden en dus zachte zand te gaan. Aangekomen bij die lagoon, bleek het allemaal weinig voor te stellen. Heel teleurstellend. Voor niks zo'n moeilijk weg gereden. Wel weer wat meer scooterervaring opgedaan. Op de terugweg was er een blokkade op de weg, die was er ook al op de heenweg maar toen kon ik er aan de zijkant nog door. Nu ging dat niet meer, en was er nog maar een heel nauw stukje waar de scooter doorheen moest. Dus vroeg ik een local om mij te helpen. Dus ik stond klaar om de scooter aan te nemen, echter drukte ik per ongeluk de accelerator in, dus de scooter was verplaatst, alleen gaste die een heel stuk verder en viel op de weg. Dat kon er ook nog wel bij, inmiddels was ik echt klaar met scooterrijden en appte ik Kim, dat Nederlandse meisje dat ik ze zsm wilden inleveren het liefst als het al wat donkerder was zodat de eigenaren van de shop de beschadigingen niet zouden zien. Ook al vielen ze erg mee. Onderweg heb ik bij een garage de spiegels recht laten zetten en verder hoopte ik maar dat ik niets hoefde te betalen. Bij het inleveren was alles gelukkig prima.

'S avonds besloten we een nachtbus naar Pakte te nemen. Bij de accomodatie waar ik voor de loop 2 nachten was blijven slapen mocht ik gratis douchen. Ook spraken we er een Nederlands meisje wat ook onderuit was gegaan in de bocht en haar sleutelbeen waarschijnlijk heeft gebroken. Zij moest naar Bangkok terugvliegen om alles na te laten kijken, erg sneu! In de bus naar Pakse weinig kunnen slapen maar gelukkig was het heel rustig in het hotel wat we hadden geboekt en mochten we ook vroeg inchecken. Dus hebben we 2 nachten heerlijk kunnen slapen voor de prijs van 1. Even een dagje daar bij kunnen komen van de scootertour. In Pakse kan je ook een loop doen, maar die in Thakek schijnt veel mooier te zijn, en 2 tochten achter elkaar leek me wat veel van het goede. Na het relaxe dagje hebben we de volgende ochtend een bus genomen naar de 4000 island, Don Det om precies te zijn. Daar mijn intrek genomen in een eigen bungalow voor nog geen 4 euro. Wel koud water en heel basic maar dat geeft niet. Kim koos iets anders maar appte me later dat ze een bed bug had gevonden en vroeg of ze bij mij mocht slapen. Ze vroeg ook haar geld terug, want ze had al 3 nachten voorruit betaald (niet erg slim natuurlijk) maar de eigenaresse wilde niet alles teruggeven. Wij nog een beetje kabaal staan maken daar, maar het mocht helaas niet helpen. Rest van de dag wat rond gelopen en Indiaas voor lunch gegeten. Erg heet was het daar ook, zo'n 35 graden. De volgende dag een fiets gehuurd en naar een ander eilandje gefietst en een kleine waterval bezocht. Ook erg mooi. De dag erna een dagje wezen kajakken en ook nog eruit gevallen toen we tegen een sterke stroom in moesten peddelen. Gelukkig zaten onze waardevolle spullen in een drybag. Die dag ook nog de grote watervallen bezocht. Al met al een heerlijke dag op het water en ook weer eens sinds lange tijd mijn spierballen gebruikt. De dag erna heb ik nog een relaxt dagje bij het zwembad van een hotel gehouden. En gister ben ik dus de grens naar Cambodja over gestoken.

Hoe lang ik in Cambodja blijf weet ik nog niet, je hebt hier iig ook 2 hele mooie eilandjes in het zuiden waar ik sowieso de reis wil afsluiten. En genoeg andere interessante dingen te zien verder in dit land.

Jullie horen over een paar weekjes weer van mij!

Groetjes

Reacties

Reacties

paul en els

weer een erg leuk verhaal en wat ben jij toch een verstandige meid !!!!

Priscilla

Je hebt weer genoeg beleefd, leuk om weer te lezen :)

Veel plezier in Cambodja en hopelijk kunnen we binnenkort nog een keer videochatten!

anneke

wat goed van jou, dat je je eigen tempo rijd op de scooter, beter iets later ergens aankomen, dan dat je bent gevallen met de scooter. zeker weleens fijn, om in je eentje de omgeving teverkennen, dan kan je stoppen en weggaan wanneer je wilt. Je maakt heel wat mee Natascha, leuk hoor, geniet ermaar van, ik wens je in Cambodja weer een hele leuke toeristische tijd toe, xx

Je bff

Jeetje kind, je maakt ook wat mee he! Maar ja, je bent op reis dus natuurlijk haha. Later kun je er wel om terug lachen die scooter reisjes.

Marga

Leuk weer zo?n verslag te lezen.Weer van alles gezien en beleefd, En je ontmoet veel verschillende mensen zo. Word er over het algemeen veel engels met elkaar gepraat?
Natascha geniet ervan de komende tijd in Cambodja.
Groetjes van Marga

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!