Natascha-around-the-world.reismee.nl

Cebu

Hola!

Allereerst bedankt voor jullie leuke en lieve reacties !

Inmiddels heb ik nog 3 dagen over op Cebu. Wederom een erg leuke tijd gehad. Vorige week donderdag landde ik begin van de middag op Cebu. Mijn backpack kon ik redelijk snel van bagageband halen en het plan was om naar Moalboal te gaan, een plaatsje wat zuidelijker op het eiland. En zo vertrok ik met een taxi naar een bus terminal. Helaas begon het erg te regenen en ook zat het verkeer niet erg mee. Gelukkig stond er al een lokale bus klaar toen ik aankwam. Niet veel later vertrokken we richting Moalboal. Het begon nog harder te regenen en al snel belandden we in een hardnekkige file. Uiteindelijk iets van 6-7 uur in de bus gezeten terwijl de afstand iets van 90 km was. In Moalboal aangekomen, sprong ik achterop de brommer bij een Philippijnse gast die me voor 1 euro naar mijn hostel bracht. De mensen zijn hier over het algemeen erg vriendelijk en behulpzaam dus dat zit wel goed. ' S avonds voor het eerst geskyped met Pris, Mila en Nino. Verder regende het heel de avond dus ben ik om half 12 maar naar bed gegaan. Volgende ochtend op het laatste moment besloten om de canoying tour bij de kawasan watervallen te doen met 2 andere Engelse jongens uit hetzelfde hostel. Inmiddels had ik wel erge last van mijn onderrug, dat begon op te spelen na die camping tour el nido. Dus wat ibruprofen en paracetamol genomen. Op internet las ik dat je wel in beweging moet blijven. Met wat anderen werden we naar een huis gebracht alwaar we een zwemvest, wat sportschoenen en een helm kregen. Daarna nam ik met een Australisch meisje plaats achterop 1 van de motors die ons naar de beginplek brachten. Daar moesten we een stukje wandelen naar de 1e rots en kleine waterval. Daarna liepen we door water over rotsen en af en toe sprongen we vanaf rotsen in het water. Erg gaaf om te doen. De 2 laatste sprongen waren vrij hoog dus best eng ook. Daarna werd er een lunch geserveerd. Terug bij het hostel ben ik gaan informeren over de duikspots bij de nummer 1 duikschool van tripadvisor. Een duik geboekt voor de volgende dag. In de ochtend een broodje met omelet gegeten bij een Frans Coffee café. Daarna wezen snorkelen tussen de sardines. Die heet de sardines run, je loopt in het water en al snel wordt je omringd door duizenden sardines. Erg leuk om te zien. 'S middags om half 2 mij weer gemeld bij de duikschool om duikpak etc. alvast te pakken. Om twee uur liepen we met de divemaster het water in. Wel een fijne manier om af te dalen. Niet super veel vissen gezien, wel weer de sardines vanuit een andere hoek en ook een selfiestick van de eigenaar van de duikschool kunnen lenen om leuke filmpjes van mezelf en de duik te kunnen maken.

Na de duik ben ik gelijk doorgegaan naar Oslob om daar de walvishaaien te zien. Bij mijn hostel stond al een Engelse vriendengroep met dezelfde plannen dus ik vroeg om ik met hun mee mocht. Zo pakten we de bus richting Oslob. Daar liet ik me afzetten bij een hostel wat al vol zat. Maar ik wilde toch even kijken of ze niet een matras ergens bij konden zetten want dat hostel zat erg dicht bij waar je het water in gaat om die beesten te zien. Miriam, een meisje waar ik al eerder mee samen reisde was daar ook. Na overleg, kon ik een bed in een soort van schuur krijgen. Geen ventilator oid maar wel een eigen kamer. Dus ik vond het allang prima. Die avond vroeg gaan slapen want we moesten de volgende dag al om 5 uur opstaan. Tot mijn schrik werd er s nachts om half 12 op mijn deur geklopt. Ik wist niet zo goed of ik open moest doen. Toch maar gedaan en het bleek een meisje te zijn die een kamer had gereserveerd maar niet wist welke omdat de meisjes van de receptie nergens te bekennen waren en blijkbaar al sliepen. Ik zei dat ze die maar moest storen en dat ik verder wilde slapen. De volgende ochtend werd ik wakker door harde muziek. En met hard bedoel ik hard. Ik en een ander Nederlands meisje gingen op onderzoek uit maar dichterbij het hutje aangekomen waar het vandaan kwam deed die man zijn deur dicht en de muziek uit, erg flauw. Het bleek een bootman te zijn met veel autoriteit dus valt weinig tegen te doen. Daarna mijn bikini aangetrokken en wij lagen met ons groepje als eerste in het water om die grote walvishaaien te zien. Ik denk dat we wel een stuk of 6 verschillende hebben kunnen zien, van erg dichtbij. Super gaaf om er mee te zwemmen, ook al is dit niet helemaal natuurlijk want ze worden gevoerd. 30 minuten tijd in het water kregen we. Daarna met Miriam gaan ontbijten. Hierna de bus gepakt naar mijn volgende bestemming: Dumaguete.

In het hostel wat ik uitkoos kon ik nog niet inchecken. Ik wilde een scooter huren om de omgeving te gaan verkennen en naast mij stond er toevallig een jongen uit Honduras met hetzelfde plan dus zijn we samen op 1 scooter eropuit getrokken. Twee lakens bezocht. We wilde ook nog een waterval bezoeken maar daar was het te laat voor. Het wordt hier helaas vanaf 5 uur al snel pikkedonker. S avonds wat wezen eten met diezelfde jongen en een Nederlands meisje. Daarna naar bed gegaan. ' S nachts om 2 uur werd ik weer met enorme rugpijn wakker. Ik hoorde dat zij nog wakker was en vroeg haar of ik wat ibruprofen van haar kon krijgen want het lukte me niet eens om uit bed te komen en ik lag helaas in een bovenbed. Gelukkig toch met veel pijn en moeite mezelf naar beneden kunnen krijgen en toen aan een jongen van het hostel die daar rondliep gesmeekt of er ergens nog een onderbed beschikbaar was om nog in verder te slapen. Gelukkig kon dat. Om 6 uur opgestaan en een snorkeltour naar apo island gedaan. Eigenlijk wilde ik duiken, maar ik was inmiddels erg verkouden geworden dus dan kan je niet duiken want dan kan je vaak je oren niet klaren en krijg je snel ook druk op je hoofd. Maar snorkelen bleek uiteindelijk ook erg leuk! Veel mooie filmpjes en foto's gemaakt onderwater en een stuk of 5 zeeschildpadden gezien. Na deze tour ben ik gelijk doorgegaan naar Siquijor.

Op dit eiland ben ik s' avonds vis gaan eten met een meisje uit Zwitserland. De volgende ochtend een scooter gehuurd met een jongen uit Israël en 2 verschillende watervallen bezocht. De eerste viel wat tegen maar de tweede was wel mooi. Bij de eerste waterval kregen we hulp van 2 kleine kinderen die ons de weg wezen. Halverwege viel die Israëlische jongen en later bleek zijn zonnebril kwijt dus moesten we die ook nog zoeken. Gelukkig vond die het terug. Aan 1 van de kindjes gaven we 0,50 cent omdat ze met ons mee waren gelopen. Daarna nog een strand bezocht wat niet zo mooi eruit zag als op de foto. En daarna wilde we nog een zonsondergang bekijken maar daar waren we al te laat voor. ' S avonds wilde we nog naar een bar maar diezelfde jongen was de scootersleutel kwijt. Dus het feest ging niet door. En hij betaalde een tientje voor de verloren sleutel. De volgende dag een veel te dure ferry naar het eiland Bohol genomen maar de goedkopere zou pas de volgende dag gaan en ik had het ook wel gezien op Siquijor. In Bohol aangekomen, een leuke accomodatie uitgezocht genaamd Coco farm. Groot terrein met allemaal bungalowtjes en dorms. Grote gemeenschappelijke ruimte en ook zijn er diverse hangmatten waar je in kunt chillen. De meeste mensen gaan hier vroeg slapen want het wordt ook weer vroeg licht. Je komt hier wel lekker tot rust en je begint super fit aan een nieuwe dag. ' S avonds met nog een andere jongen uit Israël met zijn 3en kip en knoflooktrijst gegeten. Een van die jongens is hier duik instructeur en eet daar 2 x per dag, haha. Vroeg gaan slapen en de volgende dag met 2 andere Nederlanders en een Franse jongen die ik al in El nido was tegengekomen een scooter gehuurd. Allemaal een eigen, dat is toch wel het leukste. De tarsier beestjes bezocht en de chocolate hills. Daarna nog een mooie lake, maar wel weer in het donker terug wat niet echt fijn rijden is. Zeker niet in druk verkeer. Gelukkig waren er ook veel stukken waar het rustig was. Ik denk dat we in totaal meer dan 100 km gereden hebben. Vandaag gaan we met een clubje naar het strand en morgenochtend reis ik met 2 Ierse meisjes naar ceby city. Daar zal ik 2 nachtjes blijven en dan pak ik maandag het vliegtuig naar kuala lumpur en dinsdag het vliegtuig naar Myanmar.

Reacties

Reacties

Je bff

Gaaf!!! Hoe is het nu met je onderrug dan??
En die Israëlische gast kon beter de scootersleutel aan jou geven, jij had t vast niet kwijt geraakt ;) en misschien z'n zonnebril ook...
Veel plezier nog en kijk uit naar je volgende verhaal!

paul en els

leuk dat je met zoveel nationaliteiten mooie dingen doet en beleeft !!
kijk uit met je rug, je bent geen 20 meer !!!

Priscilla

Weer een leuk verhaal! Ben idd ook benieuwd hoe het nu met je rug is.. en ik wacht nog op de mooie foto's :)

Martien en Nel

Prachtige verhalen en je bent van alles aan het ondernemen! Gaaf hoor! Veel beterschap met je rug en veel plezier met je avonturen en alle mensen die je al reizend ontmoet.

anneke

wat een prachtig verhaal weer van jou, je maakt heel wat mee, wordt zeker al vroeg donker daar, dan is het vroeg opstaan, om nog leuke en activieteiten tedoen, wat fijn dat je vaak mee kan rijden met iemand die een scooter heeft, natascha het ga je goed veel plezier met alles, groetjes vanuit een druilerig holland xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!